wtorek, 16 lipca 2013

KOLEKCJA OBRAZÓW RZEPIŃSKIEGO ALEKSANDRY USTINOW-WOŚ

Obrazy Rzepińskiego w w muzeach i kolekcjach świata. Największa kolekcje zagranicą to

KOLEKCJA ALEKSANDRY USTINOW-WOŚ

Aleksandra Woś z domu Ustinow, jest córką zasłużonego trenera i dżokeja Ustinow, jedynego z Polski członka prestiżowego Jockey Club. 
Studiowała w warszawskiej Wyższej Szkole Muzycznej u słynnej profesor wokalistyki Olgi Olginy, która kształciła głosy m.in. Teresy Żylis-Gary i Teresy Kubiak. Po wyjeździe z Polski kontynuowała studia w konserwatorium Rachmaninowa w Paryżu, u prof. Dolnieckiego. 
Po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych na początku lat 60., otrzymała stypendium do Juliard School na dalsze studia wokalistyczne. 
„Moje zainteresowanie malarstwem sięga dzieciństwa, gdyż wychowałam się na Wyścigach Konnych w Warszawie, gdzie w salonach Trybuny Głównej były wspaniałe obrazy Wojciecha Kossaka i doskonałe sztychy angielskie — wspomina Aleksandra Woś. Kolekcje malarską zapoczątkowałam od zakupu pięknej akwareli Juliusza Kossaka i oleju Fałata. Póżniej już w Stanach kupiłam olej Jana Styki, do którego pozowała jego córka, Wojciecha Kossaka, Pronaszkę, Kamockiego, Filipkiewicza, Zakrzewskiego, Kopczyńskiego, Betleja, Szemiota, Uniechowskiego, Ryś Rzepińską, Nikifora i Barbarę Przyłuską, której kilkakrotnie pomagałam w organizacji wystaw w Stanach Zjednoczonych m.in. w ONZ. 
Kolekcjonowanie obrazów Czesława Rzepińskiego zaczęło się od spotkania u państwa Krystyny i Wiesława Ochmanów w ich domu w 1978 r. Tam poznałam Czesława Rzepińskiego. Umówiliśmy się na portret. Urzeczona jego malarstwem, zakupiłam kilka obrazów w jego studio w Krakowie. Bardzo się zaprzyjaźniliśmy. Czesław Rzepiński był u nas w Stanach Zjednoczonych trzy razy, raz z małżonką, również malarką Anną Ryś-Rzepińską i razem podróżowaliśmy po Stanach. Czesław Rzepiński w czasie swoich wizyt namalował kilka portretów, w tym mojego ojca, męża i moich córek Oleńki i Adriany. 
W 1980 r. z inicjatywy Wiesława Ochmana wraz z Krystyną Kusielewicz, żoną prezesa Fundacji Kościuszkowskiej, zorganizowałam wystawę i aukcję obrazów Czesława Rzepińskiego, na której wystąpił Wiesław Ochman, a dochód został przeznaczony na ratowanie zabytków Krakowa. 
Od pierwszego kupionego obrazu Rzepińskiego minęło już ponad ćwierć wieku. Nieprzerwanie żyję z nimi i ciągle dostrzegam nowe szczegóły i niebywałą kolorystykę jego wspaniałych obrazów i także przejęły to moje córki”. 
28 marca 1999 r. w Konsulacie Generalnym w Nowym Jorku odbyła się wystawa obrazów z kolekcji Aleksandry Ustinow-Woś pt. „Czesław Rzepiński — Kolorysta wieku”, której otwarcie uświetniła gwiazda Metropolitan Opera - Teresa Kubiak wraz z jej mężem wspaniałym wiolonczelistą Januszem Kubiakiem. Wystawie towarzyszył katalog z ponad 50 reprodukcjami obrazów olejnych, akwarel i rysunków. 
Kolekcja obrazów Czesława Rzepińskiego zgromadzona przez Aleksandrę Ustinow-Woś jest największym zbiorem prac artysty, który znajduje się poza Polską.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz